Zuzana Lišková
Foto: archív Z.L.
#Lifestyle

Výživová poradkyňa radí, ako schudnúť, ak vás nebaví cvičenie a milujete sladké

Zuzana Lišková
Foto: archív Z.L.
#Lifestyle

Výživová poradkyňa radí, ako schudnúť, ak vás nebaví cvičenie a milujete sladké

19.8. 10:40 Ako schudnúť, keď nestíhame cvičiť, milujeme sladkosti alebo nevieme, aká diéta je pre nás vhodná? Najväčšie dilemy a problémy na ceste za krásnym a zdravým telom sme rozobrali s nutričnou poradkyňou Zuzanou Líškovou.

Problém: Máme sedavé zamestnanie a nestíhame cvičiť.
Podľa mňa je chudnutie z 80 percent o strave. Pohyb je, samozrejme, dobrý doplnok, ale proces redukcie by mal byť najmä o úprave jedálneho lístka. Zo začiatku stačí, keď si ľudia zvýšia prirodzený pohyb počas dňa. Viac chodiť pešo, byť doma aktívnejší, jednoducho nebyť taký usedený.

Ak človek mení stravu, zo začiatku z toho môže byť unavený a nútiť sa v tom období športovať môže byť kontraproduktívne. Sú to pre telo vlastne dva šoky zároveň, najmä ak sme sa predtým nejako veľmi nehýbali. Často klientom odporúčam začať s pohybom vtedy, keď si zvyknú na nový stravovací režim a budú sa cítiť energickejšie, čo je u niekoho napríklad až po dvoch alebo troch mesiacoch. Ak začneme s chudnutím, pohyb treba začať pridávať postupne.

Problém: Nevieme žiť bez sladkého
Chuť na sladké je hormonálna vec. Ak nemáme vyváženú stravu a zjeme niečo sladké, inzulín v krvi sa zvýši a následne sa zníži, čo opäť vyvolá chuť na sladké. Takto si ľahko môžeme vytvoriť závislosť od cukru, čo je začarovaný kruh, lebo čím viac cukru budeme jesť, tým väčšiu chuť naň budeme mať.

Zmenou stravovacích návykov sa z neho, samozrejme, dá dostať. Sladké netreba vysadiť zo dňa na deň, ale skôr ho nahradiť niečím zmysluplnejším. Hormón glukagón tlmí tvorbu inzulínu a je to hormón bielkoviny. Dostatok bielkovín v strave preto znížiť chuť na sladké. Navyše sú omnoho sýtejšou zložkou stravy, a preto nebudeme mať dlhšie pocit hladu.

autor:  Martina Havranová
Diskusia  ()

Video

Diskusia