ROZHOVOR: Manželia vytvárajú unikátny dizajn pomocou modrotlače
5. 3. 2023, 13:35 (aktualizované: 31. 5. 2024, 3:48)
Matej Rabada spolu s manželkou Veronikou vo svojej tvorbe oprášili remeslo modrotlače tak, aby korešpondovalo so súčasnými trendmi. Ich modrotlač sa objavila na teniskách aj na lyžiach, pomohla začínajúcim dizajnérom, ale dostala sa aj na parížsky fashion week.
Zdroj: Ateliér Rabada
Zdroj: Ateliér Rabada
Zdroj: Ateliér Rabada
Galéria k článku
Ich potlače sú svieže, minimalistické, a predsa ukrývajú príbeh tradície. Aspoň čo sa týka techniky.
Prečo ste sa rozhodli, že sa budete venovať práve modrotlači?
Výroba modrotlače je technologicky náročný a fascinujúci proces. Moju pozornosť upútala počas štúdia na Vysokej škole výtvarných umení, kde som pôsobil na Katedre textilu. Popri hľadaní smerovania vlastnej tvorby som zároveň zistil, že výroba modrotlače na Slovensku zanikla. Tak som v roku 2013 založil projekt, ktorý si dal za cieľ obnoviť výrobu modrotlače a dizajnovo ju obohacovať a reflektovať v nej súčasný dizajn. O pár rokov neskôr som úspešne absolvoval a o ďalšie dva roky absolvovala VŠVU aj manželka Veronika. Napriek jej zameraniu na reštaurovanie textilu sa mi ju podarilo presvedčiť, aby sa pripojila k môjmu projektu. Začala sa venovať odevnému dizajnu, pričom si z reštaurovania textilu prevzala jemnosť a cit pre detail, čo dáva našim modelom vysokú kvalitu spracovania. Okrem toho nie je zaťažená zažitými praktikami odevného dizajnu, vďaka čomu môže tvoriť slobodne.
Vraví sa, že modrotlač neodpúšťa chyby, je veľmi náročná, no napriek tomu ste si na nej postavili podnikanie...
Neodpúšťa. Ani po desiatich rokoch. A to je dôvod prečo je naša tvorba unikátna. My staviame na tradícii výroby modrotlače, ale nepracujeme s tradičným ornamentom. Príbeh modrotlače rozprávame prostredníctvom historického procesu. Ten zostáva ukrytý v ateliéri, kde farbí aj naše dlane. Zároveň prinášame do tvorby súčasný dizajn a predstavujeme vlastný pohľad na to, ako by mala vyzerať modrotlač v 21. storočí. Je to sofistikovaná kombinácia, ktorá ale nie je cielená pre masy.
Vaše modely sú svieže, súčasné, potlače skôr minimalistické. Kto má na starosti strihy?
Pri výrobe to máme v ateliéri jasne zadefinované. Ja realizujem modrotlač, Vera modeluje a pripravuje konštrukcie strihov. Tiež zhotovuje všetky naše produkty. V rámci navrhovania sú už hranice menej jasné. Aj keď prioritne navrhujem dezény a Vera odevy, vzájomne svoje návrhy konzultujeme a spolupracujeme. Vďaka tomu dokážeme zasadiť koncept pripravovanej kolekcie oveľa lepšie do strihov aj vzorov zároveň. Môžeme tak vytvoriť jednotný celok.
Ako by ste charakterizovali vašich klientov? Prečo si vyberajú Ateliér Rabada?
Pre jeho príbeh. Pre hodnoty, ktoré predstavuje. Staviame na tradícii historickej techniky vzorovania a farbenia plátna. Ručné spracovanie spôsobuje mierne odlišnosti, ktoré vytvárajú z každého kusu originál. Prinášame do techniky súčasný dizajn a oslobodzujeme tým modrotlač od zažitých vizuálnych stereotypov. A to definuje aj našich klientov. Myslia slobodne, sú otvorení a jedineční.
Ateliér Rabada prešiel nedávno veľkým redizajnom. Aké zmeny ste priniesli?
Modrotlač je charakteristická modrobielou farebnosťou a folklórnym motívom. Tak to vníma široká verejnosť. Podstata modrotlače ale spočíva v jej výrobe. Na Reprezentatívny zoznam nehmotného kultúrneho dedičstva ľudstva sa nedostala hotová látka, ani žiadna konkrétna dielňa. Preto patrí medzi nehmotné kultúrne dedičstvo. Nás po niekoľkých rokoch výroby prestalo baviť počúvať o tom, ako má modrotlač vyzerať, alebo ako vyzerala v minulosti. My chceme tvoriť pre dnešok. Hlavnou myšlienkou sa preto stala snaha oslobodiť modrotlač od estetických stereotypov a upriamiť pozornosť na samotný proces vzniku modrotlače. Svoj nový indigový postoj sme predstavili prostredníctvom kolekcie Stromy.
Máte za sebou mnoho spoluprác, na ktorú si spomínate najradšej?
V Ateliéri Rabada sme otvorení rôznym spoluprácam a nebojíme sa experimentovať. Každá spolupráca bola v niečom odlišná, ale vždy mali jedno spoločné. Spoznali sme výnimočných ľudí a spolu s nimi predstavili modrotlač v rôznych formách. Prezentovali sme ju na teniskách aj na lyžiach. Pomohla začínajúcim dizajnérom na módnych prehliadkach, ale dostala sa aj na móla Paris fashion week. Každá spolupráca bola výnimočná.
Čo vás čaká najbližšie?
Naďalej pracujeme s myšlienkou oslobodenia modrotlače a našej tvorby od zažitých predstáv. Je to náročný a zdĺhavý proces. Pri niektorých experimentoch začíname váhať nad výsledkom. Do akej mieri môžeme experimentovať, aby bola naša modrotlač ešte prijatá? Stále cítime ten pomyselný tlak okolia na to, ako by mala modrotlač vyzerať. Môžeme zmeniť vnímanie modrotlače verejnosťou? To zistíme, len ak budeme naďalej pokračovať. Preto už pracujeme na novej kolekcii, ktorú plánujeme predstaviť na jeseň 2023. FOTKY SI POZRITE V NAŠEJ GALÉRII TU!