Módny pojem quiet luxury alebo aj tichý luxus nie je možné tak ľahko definovať ani identifikovať. Na rozdiel od populárnych trendov komunikuje potichu nenápadnú, no nepopierateľne hyperluxusnú módu. Netradičná estetika quiet luxury sa vyhraňuje proti neohrabanému normcore trendu a súčasne konkuruje surovému minimalizmu. Ide o módnu klasiku, ktorou sa horných desaťtisíc snaží priblížiť priemeru a, naopak, prostredníctvom ktorej sa masy chcú podobať boháčom. Módny paradox, ktorý má spoločenský presah.
GOOPTASTIC
Pojem quiet luxury vám možno nie je známy, no výraz old money style vám už niečo musí hovoriť. Vzostup jeho popularity má na svedomí TikTok, na ktorom sa v poslednom roku množili videá s touto tematikou. Hešteg oldmoneyaesthetic má na tejto sociálnej sieti doteraz už miliardu pozretí. Prispela k tomu aj kauza herečky Gwyneth Paltrow, ktorá sa sporila o vinu za nešťastnú nehodu na svahu v Utahu. Z jej súdneho procesu sa na internete v momente stala módna šou à la Goop. Práve v tomto čase stúplo celosvetovo vyhľadávanie pojmu quiet luxury na Googli až o 365 percent a výrazu old money style až o 670 percent.
Gwyneth totiž predviedla majstrovské módne predstavenie. Od hlavy po päty oblečená v mäkučkom kašmíre a vo vlne, ktoré doplnila jemnými šperkami a kabelkou v delikátnej koži. Žiadne logá, žiadne značky. Módny ignorant by namietal, že išlo o nevýrazné kúsky. Neznalý veci by im dal nálepku neznačkové. Multimilionárka svojím stylingom nekričala, ale našepkávala tým, ktorí „vedia“. Navrstvené pulóvre od Loro Piana, kabát od Prady, na mieru šité košele a čižmy od Celine. Nenápadný šatník s jedinečnými značkami a cenami.
BOJ O MOC
Je to len pár týždňov, čo sa na obrazovkách HBO objavila štvrtá séria populárneho seriálu Succession (Boj o moc). Príbeh miliardárskej rodiny získal až 13 cien Emmy. Okrem pútavého scenára sa o to zaslúžila aj kostýmová výtvarníčka Michelle Matland. „Oblečenie je jedným zo spôsobov, ako vyjadriť moc a silu, nech už chcete vyrozprávať akýkoľvek príbeh,“ uviedla na margo stylingu, ktorý v rámci seriálu nastavila. Sledovať tak môžeme Kendalla Roya s charakteristickou klasickou bejzbalovou čiapkou s dokonale zaobleným lemom za 450 eur, jeho sestru Shiv so sakom za 6 500 eur či ich otca Logana vo vetrovke za 15-tisíc. Na prvý pohľad nenápadná móda za tisíce.
Kauza Burberry taška je míľnik, ktorý deklaruje moc oblečenia a zároveň neohrabané narábanie so značkou, ktorú nositeľ považuje za vstupenku do spoločnosti. Ako veľmi sa priateľka jednej z hlavných postáv mýlila, keď chcela na vyššiu spoločnosť zapôsobiť obrovskou kabelkou s legendárnym vzorom. Napriek jej hodnote (v butiku Burberry ju kúpite za 2 890 eur) bola označená za nevhodne okázalú. A presne o tom quiet luxury je, teda aspoň v princípe. Tichý luxus je vyjadrený v istej nenápadnosti, kvalite, v delikátnom spracovaní, vo výnimočnosti a v exkluzívnosti. Na „vstupné“ do klubu vyvolených má však len málokto. Mikinu s prímesou kašmíru od Toma Forda v hodnote 1 400 eur, ktorú oblieka Kendall v seriáli, si nemôže dovoliť každý. Siahnuť možno po cenovo dostupnejšom kašmíre od masovejších značiek, ako je J. Crew či Vince. No „maskovať“ lacnejší materiál a spracovanie môže byť problém. Koniec koncov kvalita kašmíru je poznávacím znamením bohatých.
PENIAZE A MÓDA
Estetika quiet luxury nie je žiadnym novým trendom. Podľa odborníkov prichádza na scénu vždy v období ekonomickej recesie. Vzostup minimalisticky pôsobiacich luxusných značiek sme mohli pozorovať už v rokoch 2008 – 2009 v čase finančnej krízy, keď sa bohatí odvracali od maximalizmu. Nechceli nevyhnutne upozorňovať na to, koľko majú peňazí. S úpadkom bielych golierov a burzy v 90. rokoch prišla zase Donna Karan a Armani so svojou, dnes už legendárnou, luxusnou minimalistickou líniou. Generácie boháčov len preberajú módnu rétoriku svojich predkov. Pôvod quiet luxury možno nájsť už na konci 18. storočia. Pád francúzskej monarchie znamenal koniec napudrovaných parochní, brokátových kostýmov s čipkou, lemovaných opulentnými zlatými šperkami. S príchodom urbanizácie a industrializácie sa k moci dostávajú priemyselníci, ktorí svoje bohatstvo skrývali za luxusnú uniformitu v oblekoch šitých na mieru. Okázalosť bola nevítaná, moc a majetnosť sa vyjadrovala kvalitou materiálu a decentnými šperkmi, ktoré sa dedili v rodinách. A tak postupne vznikali značky, ktoré nasýtili dopyt po nenápadnom a luxusnom tovare. FOTO V GALÉRII.