Módna revolúcia: Lesk a bieda svetových difúznych značiek

Prvá módna prehliadka Versus sa konala v Miláne v roku 1990 a ďalšie kolekcie boli následne predstavené v New Yorku počas Fashion Weeku. Luxusná značka Versace ponúkla formálnejšie modely, ktoré vystihovali osobitý lesk značky, naproti tomu návrhy Versus stavili na pouličnú kultúru, pútavé vzory, živé farby a agresívnu grafiku. Obe línie mali relatívne dlho svoju stabilnú klientelu, a chvíľu to vyzeralo tak, že v ich prípade možno hovoriť o difúznom happyende, no prišiel rok 2018 a Versus bol pohltený podznačkou Versace Jeans.

Ani Karl neodolal

Keď sa koncom roka 2011 prevalilo, že sám Karl Lagerfeld chystá uvedenie novej difúznej línie K Karl Lagerfeld, jeho široká základňa fanúšikov jasala. Línia dostala minimalistický názov, samotný Karl na margo toho povedal, že bol unavený zo zložitých názvov a nič viac sa mu vymýšľať ani nechcelo. Aj tento krok bol dôkazom, že v tom čase bolo vyslovene potrebné a trendové zároveň ponúknuť trhu lacnejšie alter ego. K Karl Lagerfeld so sebou priniesol na trh plno kúskov, ktoré nepriestrelne pripomínali jeho osobný štýl, od odnímateľných golierov a rukavíc bez prstov až po klasickú čierno-bielu paletu, pričom ceny za kúsok sa začínali na 95 dolároch. Fakt, že Karl svoju difúznu líniu neodflákol, podčiarkuje aj skutočnosť, že väčšinu týchto kúskov aj sám nafotil do lookbookov. V tomto prípade Lagerfeld nerozšíril len samotné portfólio, ale zvýšil aj počet kamenných predajní. Snažil sa o to, aby čoraz viac ľudí mohlo značku „stretnúť“ a vidieť na vlastné oči.

Lila Moss pre Miu Miu.
Zdroj: instagram / @miumiu

Švédi dali svetu módy lekciu

História módy je teda vydláždená už neexistujúcimi difúznymi značkami. Gucci, Balenciaga, Saint Laurent, Celine, Louis Vuitton a mnohí iní, tí všetci si zvolili napokon radšej model unitárneho rastu. Všetky línie, ktoré zanikli, zápasili pred svojím koncom hneď s niekoľkými problémami. V mnohých prípadoch začali oslabovať identitu a exkluzivitu značky, stali sa bledými kópiami hlavnej línie, ktoré neboli schopné samostatnej existencie a zaplnili mnohé obchodné domy. Difúzne línie začali predstavovať balast, a preto bolo vhodnejšie integrovať všetky prevádzky pod jednu značku rozšírením cenových relácií. Samostatnou kapitolou je spolupráca veľkých dizajnérskych mien so značkami ako Zara či H&M, ktoré vytvárajú imitácie z prehliadkových mól za zlomok ceny a pomerne rýchlo. Trh pokročil a poskytol návrhárom spolupráce, ktoré im umožnili priblížiť svoje meno širšiemu publiku. A H&M by túto praktiku mohlo vyučovať. V priebehu pár rokov sa tejto podnikavej švédskej značke podarilo k spolupráci primäť dizajnérov a kolosy ako Alexander Wang, Balmain, Stella McCartney, Jimmy Choo, či dokonca Versace, Lanvin a Moschino. V porovnaní s tým difúzna značka naozaj pomaly reagovala na trendy, ktoré vytvára jej vlastný návrhár. Svoju pozíciu si upevnilo a na trhu zotrvalo len zlomok difúznych značiek. Za všetky spomeňme Red Valentino, ako odnož Valentina, Emporio Armani (Armani) či Miu Miu, ktorá sa zrodila ako mladšia sestra Prady. Bola to práve Prada, ktorá sa rozhodla umiestniť svoje značky Miu Miu a Prada Linea Rossa vedľa hlavnej línie a nie pod ňu. Miu Miu bola vždy samostatnou značkou, ktorá mala svoje miesto v kalendári módnych prehliadok a vo svojich butikoch, Prada Linea Rossa prešla v roku 2018 modernizáciou, ktorá z nej urobila skôr rozšírenie hlavnej línie než jej podriadenú značku.

Ikonické fashion kúsky nájdete v galérii