Reklama

Školy pre influencerov zažívajú boom! Ako to v nich vyzerá a čo vás naučia?

Skutočná? Nie! Virtuálna influencerka Lil Miquela zarába na partnerstvách so značkami desať miliónov dolárov ročne, má na Instagrame 2,5 milióna followerov a sama sa klasifikuje ako 21-ročný robot žijúci v Los Angeles. Nezrodila sa len tak sama od seba, na svedomí ju má kalifornský startup Brud, ktorý ju vytvoril ešte v roku 2016.

Zdroj: Instagram.com/lil.miquela

Reklama

Broňa Holcinger

Vedúca redakčného teamu EVA

Žiaden Harvard to síce nie je, ale kurzy pre influencerov sú čoraz žiadanejšie. Lebo povedzme si – kto by dnes nechcel ašpirovať na budúcu hviezdu rebríčka tých najvplyvnejších na sociálnej sieti a ešte aj kráľovsky zarobiť?

Existuje návod na to, ako sa stať influencerkou? Áno aj nie. Jedna vec je mať to v sebe, byť autentická, servírovať používateľom sietí atraktívny a neopozeraný obsah, potom sa spolupráce budú hrnúť samy. Nie vždy to však funguje. Aj preto zažívajú boom kurzy, školy, akadémie a programy pre „wannabe“ influencerov, ktoré sú mimoriadne populárne najmä medzi príslušníkmi generácie Z. Kým ešte donedávna nejedna z nás pátrala po dobre strážených tajomstvách úspešného influencingu, dnes, v čase šialenej konkurencie a boja o followerov, nie je na škodu naučiť sa tie správne ťahy od profesionálov. Napríklad aj na univerzite.

Diplom z influencingu

Influencing je vážna vec a biznis ako každý iný. Podľa odhadov má v súčasnosti takzvaná creator economy (ekonomika tvorcov) hodnotu viac ako 250 miliárd dolárov a o päť rokov by mala presiahnuť až 530 miliárd. Vzhľadom na to, že influencing patrí medzi najvyhľadávanejšie povolania vôbec a podľa prieskumu spoločnosti Morning Consult až polovica príslušníkov generácie Z túži po kariére influencera na plný úväzok, nie je enormný nárast creator economy vôbec prekvapením.

Napokon už teraz sa viac ako 50 miliónov ľudí z celého sveta živí tvorbou obsahu na sociálnych sieťach a dopyt po povolaní snov rastie. Na tento fenomén promptne zareagovali aj inštitúcie, pri ktorých by sme to ešte pred pár rokmi vôbec nečakali a ktoré sa na influencing donedávna pozerali cez prsty. Univerzity z celého sveta naraz zavádzajú kurzy a študijné programy ako novú akademickú disciplínu pre tých, ktorí po práci v korporácii od deviatej do piatej naozaj netúžia.

Zdroj: Slaven Vlasic

Valeria Lipovetsky nedávno spustila online vzdelávací program Creator Method pre začínajúcich influencerov.

Za veľkou mlákou sa budúcim diplomovaným tvorcom obsahu venujú na Pensylvánskej a Dukeovej univerzite, Salemskej aj Mississippskej štátnej univerzite, na renomovaných univerzitách v Jacksonville, San Antoniu aj v Los Angeles. A ani Európa nie je mimo. Nedávno odštartovali pre študentov írskej South East Technological University v meste Carrow, asi hodinu cesty od Dublinu, akreditovaný kurz v rámci odboru tvorba obsahu a sociálne médiá. Pre koho je určený? Pre tých, ktorí chcú premeniť svoj obsah na Instagrame, TikToku či YouTube na hlavný zdroj príjmov a patriť k tým štyrom percentám influencerov, ktorí zarábajú ročne aspoň šesťcifernú sumu. „Influencing je niečo, čo sa rozbieha. Väčšina mojich študentov už v digitálnom priestore pracuje a v škole si chce rozšíriť svoje vedomosti a zručnosti. Iste, môžu sa pokúsiť naučiť sa všetko aj sami doma, ale teória a prax na profesionálnej úrovni budú mať pre ich kariéru veľký význam,“ vysvetľovala pre agentúru AFP riaditeľka kurzu, bývalá producentka a režisérka Irene McCormick.

Budúce hviezdy sociálnych sietí sa tak počas štvorročného bakalárskeho štúdia zameriavajú na to, aby si postupne vybudovali vlastný úspešný a najmä zarábajúci branding. Aj preto k povinným predmetom patrí kreatívna tvorba videí, práca s kamerou a mikrofónom, analýza údajov, podcasting a prestížne pracovné stáže. Aj keď sama šéfka kurzu Irene McCormick priznáva, že mnoho príspevkov na sieťach je skôr pozlátka, seriózny influencing je skutočný biznis. „Vezmite si, že už teraz približne 70 percent marketérov verí, že influenceri sú budúcnosťou marketingu.“

Kto vie, ten učí


Nie každému sa však chce potiť nad skriptami štyri roky a radšej by siahol po rýchlom osvedčenom návode, ako zo svojich sociálnych sietí dostať čo najviac. Kurzov pre influencerov je požehnane, no najnovšie udáva trend Valeria Lipovetsky, modelka, influencerka a podnikateľka v jednom, ktorá v lete spustila inovatívny program Creator Method. Tridsaťštyriročná Valeria sa aktuálne pýši vyše šiestimi miliónmi followerov na štyroch platformách, a ako sama tvrdí, partnerstvo so značkami jej zatiaľ vynieslo úctyhodných trinásť miliónov dolárov.

Spolu s manželom Garym sa rozhodla šíriť influencingovú osvetu aj ďalej. Stačí sa prihlásiť na kurz a stať sa súčasťou komunity, pre ktorú je rozhodujúci nielen počet followerov, ale najmä osoh, ktorý z nich v rámci budovania dlhodobej kariéry tvorcu obsahu plynie. Jej metódy vyhľadávajú ženy od 20 do 50 rokov z rozličných krajín, ale aj sfér – na kurzy Creator Method sa prihlásili matky v domácnosti, tanečné inštruktorky, chirurgičky, právničky, zdravotné sestry, ale napríklad aj letecká dispečerka či sexterapeutka.

Zdroj: Romain Maurice

Valeria Lipovetsky je úspešná influencerka, podnikateľka a bývalá modelka, ktorá s manželom Garym založila Creator Method - školu pre budúce influencerky.

Všetky túžia po jednom – naučiť sa tvoriť obsah, ktorý podporí ich súčasnú kariéru alebo bude fungovať ako pomyselná lávka k vysnívanému džobu influencera na plný úväzok. Pravdaže, Valeria Lipovetsky je v prvom rade podnikateľka, takže kurzy nie sú zadarmo. Ak si však zaplatíte členské tritisíc dolárov ročne, získate nielen prístup do knižnice s videolekciami, týždenné hovory cez Zoom s podnikavými manželmi, ale aj súkromné konzultácie. Naučíte sa, ako získať partnerstvá so značkami, ako a kedy zverejňovať príspevky na sociálnych sieťach aj ako zo svojho smartfónu vyťažiť maximum. A vlastne ani talent netreba. „Nemusíte mať skutočný talent, dôležitejšie je uveriť, že ho máte,“ radí Gary Lipovetsky.

Mnohé absolventky kurzov Creator Method si ich nevedia vynachváliť a tvrdia, že vďaka osvedčeným postupom vytvárajú lepší a údernejší obsah a počet followerov sa im zvýšil niekoľkonásobne. Jedna z nich 28-ročná Mona Said hovorí, že aj keď nemá pocit, že by povyrástla z kreatívneho hľadiska, obchodne sa jej darí oveľa lepšie. Gary Lipovetsky jej napríklad odporučil pridať si do „bia“ na Instagrame kolónku spolupráce, aby prilákala značky. „O týždeň neskôr ma oslovili hneď dve,“ radovala sa Mona.

Aj keď odborníci tvrdia, že vzdelávanie v oblasti sociálnych médií je dôležité, na kurzy so šialenými ročnými poplatkami sa dívajú trochu skepticky: „Takmer všetci tlačia na ideológiu podnikania,“ povedala pre New York Times Angèle Christin, docentka na katedre komunikácie Stanfordovej univerzity. V rámci svojho výskumu influencerov sama absolvovala viac ako tucet online kurzov tvorby obsahu a všimla si, že hlavnou mantrou školiteľov je vtĺkať študentom do hlavy, že len takto majú možnosť zmeniť svoj život a navždy uniknúť z rutinnej osemapolhodinovej práce.

Majú teda školy a kurzy pre influencerov zmysel? „Na prvé počutie som bol pomerne skeptický, ale ak sa človek nad tým zamyslí, je tu mnoho zručností, ktoré influencerovi minimálne pomôžu byť o trochu lepší ako konkurencia. Komunikácia, vystupovanie pred kamerou, strih videa, ale napríklad aj nastavenie vlastnej obchodnej stratégie,“ myslí si expert na sociálne médiá Slavomír Kaňuk. Podľa neho však univerzálny návod na to, ako sa stať veľkou rybou v oceáne konkurencie, neexistuje. „Byť dlhodobo úspešným influencerom je v priamom rozpore s tým, aby sa pri tom človek riadil nejakým návodom. Autenticita je absolútne kľúčová a tú je ťažké vtesnať do nejakého osvedčeného postupu. Ľudia nechcú počúvať naučené marketingové texty, chcú názory reálnych ľudí, s ktorými sa dokážu stotožniť.“

Súhlasí aj brand manažérka a marketingová špecialistka Andrea Kubaľáková, podľa ktorej záleží najmä na tom, kto konkrétny kurz vedie: „Ak nemáme absolútne žiadnu znalosť tohto prostredia, akadémie influencingu môžu byť nápomocné, ale ak je niekto už ako-tak zbehlý v sociálnych sieťach, obrátila by som sa skôr na talentového manažéra, ‚socialistu‘ alebo odborníka na PR, ktorý vie podať cennejší názor priamo šitý na mieru a pomôcť vytvoriť konkrétnu ‚instapersónu‘ a akčný plán. Už dávno totiž neplatí, že stačí, aby vás ‚taggol‘ na ‚storke‘ niekto s výtlakom a zrazu sa k vám hrnú sledovatelia,“ vysvetľuje a dodáva: „Hlavne, prosím, zabudnime už raz a navždy na nákupy followerov.“

Je budúcnosť AI?


Zdá sa však, že zakrátko budú mať influenceri novú konkurenciu vytvorenú umelou inteligenciou. Už teraz sa na kurzoch učí, ako vytvoriť influencerov pomocou nástrojov AI a ako ich predstaviť hypotetickým klientom. Iste, myšlienka spolupráce s influencerom, ktorý v skutočnosti ani neexistuje, znie trochu divoko, ale čísla nepustia. Zrejme najznámejšia virtuálna influencerka Lil Miquela zarába na partnerstvách so značkami desať miliónov dolárov ročne, má na Instagrame 2,5 milióna followerov a sama sa klasifikuje ako 21-ročný robot žijúci v Los Angeles.

Zdroj: Jamie McCarthy

Valeria Lipovetsky založila populáre kurzy pre influencerky.

Nezrodila sa len tak sama od seba, na svedomí ju má kalifornský startup Brud, ktorý ju vytvoril ešte v roku 2016. Syntetická influencerka sa však dokáže uživiť priam nadštandardne – za post na Insta­grame si účtuje minimálne 10-tisíc dolárov, ale ani to neodradilo značky ako Prada, Samsung, Calvin Klein, BMW či Hugo Boss, aby ju použili do svojich kampaní. Lil Miquela nie je prvá ani jediná svojho druhu, ale jej príklad krásne ukazuje, ako sa v budúcnosti, a to nie veľmi ďalekej, môže samotný influencing vyvíjať. „Virtuálni influenceri sa objavujú všade. Ľahko sa vytvárajú, je s nimi možné spolupracovať, nemajú žiadne osobné problémy, a čo je najdôležitejšie, ľudia ich sledujú,“ vysvetľuje profesor Guy Golan z univerzity v texaskom Fort Worth. A na rozdiel od tých skutočných influencerov dodržiavajú termíny a nehrozí, že ráno o tretej len tak vypustia do éteru post, ktorý by jedným vrzom ukončil ich kariéru a ohrozil spolupráce so značkami.

Ale podľa Slavomíra Kaňuka sa netreba predčasne báť, že AI nahradí starú dobrú človečinu: „Mnoho spoločností s tým experimentuje, niektoré úspešne, niektoré menej. S tým, ako rýchlo sa všetko okolo AI posúva vpred, je tento scenár dosť pravdepodobný. Osobne by mi však chýbal ‚human touch‘, keďže AI si nevytvára názory tak ako ľudia a nemá emócie, skôr by sa dalo povedať, že ich napodobňuje. Sám som však zvedavý.“

Autor článku

Broňa Holcinger

Vedúca redakčného teamu EVA
Témam z oblasti lifestylu, vzťahov, zdravia a krásy sa venujem celý profesijný život a ešte sa mi nestihli zunovať. Ak sa objavia nové fenomény, môžete si byť istí, že si o nich prečítate práve v EVE.