ráno
Foto: Pixabay
#Krása

Potrebujeme viac "slnečného" vitamínu D! Kde všade ho v zime nájdeme?

ráno
Foto: Pixabay
#Krása

Potrebujeme viac "slnečného" vitamínu D! Kde všade ho v zime nájdeme?

22.11. 23:59 Patríte aj vy medzi 78 % Slovákov, ktorým chýba slnko?

Keď telo vystavíme UVB žiareniu, vytvorí sa hormón zodpovedný za celkové zdravie. Takmer celá populácia severnej pologule má nedostatok týchto hormónov (vitamínu D) a vedci varujú, že preto trpíme rôznymi ochoreniami. Rakovinou, autoimunitnými, chronickými chorobami, reumou, diabetes, sklerózou multiplex, srdcovými ochoreniami, alzheimerom, alergiami ...  Takže nie vždy je dobré celé telo natierať od hlavy po päty SPF 30 a zabrániť tak prenikaniu slnečného žiarenia. Najmä nie vtedy, keď je slnka málo. Vitamín D navyše vraj dokáže predchádzať chrípke viac ako vakcinácia. 

Pamätáte si ešte na sladké ničnerobene na pláži?
Pamätáte si ešte na sladké ničnerobene na pláži?
Zdroj: getty images

Pokiaľ na niekoľko minút denne nevystavíte pokožku (tvár, ruky a nohy) slnečnému žiareniu, môžete vitamín D dopĺňať formou suplementov. Na deň sa odporúča 2000 jednotiek vitamínu D3. Ten je účinnejší ako forma D2. Niektoré faktory limitujú využitie UV B na tvorbu tohto slnečného vitamínu v koži. Napríklad ročné obdobie, lokalita, časť dňa, smog a vek.

Ľudia žijúci na severnej alebo južnej pologuli (od 40° zemepisnej šírky na sever a na juh) nie sú vystavení dostatočnému množstvu UV B počas zimných mesiacov potrebných na tvorbu vitamínu D. S pribúdajúcim vekom sa znižuje schopnosť organizmu syntetizovať vitamín D expozíciou slnečným žiarením. Zaujímavé však je, že opálení alebo ľudia s tmavšou pokožkou budú prijímať oveľa menej déčka, pretože ich pigment pôsobí ako filter a prepustí menej slnečných lúčov.

Kam nechodí slnko, tam chodí lekár
Kam nechodí slnko, tam chodí lekár
Zdroj: Shutterstock

Urobte si s nami krátky test:
1. Ste unavená?
2. Pravidelne mávate chrípku alebo infekcie?
3. Bolia vás kĺby a chrbát?
4. Nemáte dobrú náladu?
5. Začali vám viac vypadávať vlasy?
6. Bolia vás svaly na tele?
7. Dlhšie sa vám hoja rany?

Odpovedali ste na 6 zo 7 otázok kladne? Potom ste ochudobnený o vitamín D a mali by ste ho začať užívať aspoň vo forme doplnkov či stravy. V strave sa vám určite nestane, že sa ním predávkujete. V potravinách sú ho len malé množstvá. Tučné ryby (makrela, losos, tuniak), žĺtka, syry, hríby (sušené na slnku), cereálie, mlieko, jogurty patria medzi zdroje vitamínu D.

Ak sa slnko ukáže aj v tomto období, určite stojí za námahu vystaviť mu pokožku na 10-15 minút. Telo si urobí zásobu vitamínu D na celý týždeň. Z imunoalergickej štúdie vyplynulo, že najviac sú jeho nedostatkom postihnutí tí, (deti v školskom veku 11-15 rokov), ktorí presedia pri počítači celé dni a majú zlé stravovacie návyky. Užívajte si preto slnko oddnes plnými dúškami!

autor:  Gabriela Šírová
Diskusia  ()

Video

Diskusia