Foto: Profimedia
#Krása

Energetický mix: Očistite si organizmus od toxínov

Foto: Profimedia
#Krása

Energetický mix: Očistite si organizmus od toxínov

25.4. 2009 15:00 Oslávte príchod jari jedinečným drinkom, ktorý vás prebudí, osvieži, skrášli a doplní chýbajúcu energiu.

ŽIVOT V POHYBE

Ak ste celú zimu presedeli za pecou, nečudujte sa, že ste ako bez života. Pohyb dobíja baterky a treba si ho vychutnávať v každom počasí a ročnom období. Rýchla chôdza z auta do kancelárie, behanie s vysávačom po byte či vykrúcanie sa okolo hrncov v kuchyni sa, žiaľ, za pohybovú aktivitu nepovažuje. Takže zdvihnite sa konečne a choďte do lesa alebo parku. Pohyb na čerstvom vzduchu rozprúdi vašu krv, zásobí telo kyslíkom a podporí tvorbu hormónov šťastia. Ideálne sú prechádzky, turistika, beh, rýchla chôdza, bicyklovanie či kolieskové korčule. Ozdravné rytmy prírody vás omladia, oživia vaše zmysly a zharmonizujú váš vnútorný svet.

SPRÁVNE KOMBINOVANIE

Určite ste už počuli, že nerozumné miešanie potravín oslabuje trávenie, kradne energiu a núti nás zaujať po výdatnom obede vodorovnú polohu. Teraz je načase, aby ste to zobrali na vedomie a dávali si pozor, čo do seba „hádžete“. V opačnom prípade vás jarná únava naozaj položí na kolená. Najlepšou prevenciou tráviaceho chaosu je delená strava. Bielkoviny a sacharidy nikdy nekonzumujte naraz, pretože sa rozkladajú a rozpúšťajú rozdielnymi tráviacimi šťavami. Vyrobiť ich súčasne je pre telo ťažká práca. Nesnažte sa nasilu skamarátiť mäso, ryby, mlieko, syry a vajcia s chlebom, cestovinami, obilninami, zemiakmi či ryžou. Neutrálnu zeleninu môžete kombinovať, s čím vám hrdlo ráči.

JARNÉ VÝHONKY

Vedeli ste, že čerstvé listy púpavy, žihľavy a kvety sedmokrások nie sú len pre kravy? Naši predkovia ich bežne zaraďovali do jedálnička, lebo pomáhajú predchádzať jarnej únave. Vybehnite na lúku aj vy, „ulovte“ si čo najviac prvých zelených výhonkov a bez váhania ich pridávajte do šalátov. Kvantom vitamínov vás zásobí i žerucha a pažítka. Okrem toho sa oplatí investovať do klíčkov, prípadne si ich pestovať na okne. Ukrývajú cenné poklady v podobe dôležitých vitamínov, minerálov, enzýmov, bielkovín i tukov, ktoré telu v tomto ročnom období mimoriadne prospejú. Chutný je najmä naklíčený hrášok, šošovica, pšenica, fazuľa mungo a adzuki. Môžete nimi spestriť zeleninové jedlá, šaláty, polievky, ryžu alebo ich chrúmať „len tak“.

SLADKÉ VÁBENIE

Veľmi dobre to poznáte. Keď už nevládzete stáť na nohách, čokoládová tyčinka alebo plnené sušienky vás vždy ochotne podržia. Táto pomoc vás však vyjde príliš draho. Po chvíľkovom vzpružení prichádza ešte väčšia kríza. Navyše prehĺtaním rafi novaného cukru si dobrovoľne oslabujete imunitu a nechávate z tela odčerpávať množstvo dôležitých minerálov. Keďže o ďalších negatívnych účinkoch bieleho jedu by sa dala napísať celá kniha, zapamätajte si, že v slabej chvíli ho musíte poslať do horúceho pekla a siahnuť po maškrte, ktorá vám naozaj prospeje. Okrem čerstvého a sušeného ovocia, semienok, orechov a chalvy patria do tejto skupiny i výrobky ochutené prírodnými sladmi, melasou či javorovým sirupom. V obchodoch so zdravou výživou je ich dnes už požehnane, takže sa nimi dobre zásobte, aby ste ich mali v prípade potreby vždy poruke.

DÝCHANIE V POSTELI

Hladinu energie si môžete zvýšiť hneď zrána, kým ste ešte v posteli. Zamerajte sa na svoj hrudník a niekoľko minút zhlboka dýchajte. To vás okamžite vzpruží a naštartuje. Čím viac kyslíka sa dostane do pľúc, tým lepšie sa budete cítiť. Môžete si dať aj rannú povzbudzujúcu meditáciu: ležte na chrbte, zatvorte oči, uvoľnite sa, pravú ruku položte na brucho a sústreďte sa na dýchanie. Pri hlbokom nádychu vaša dlaň stúpa a s výdychom klesá. Ak sa objavia rušivé myšlienky, predstavte si, ako sa menia na biely oblak a stúpajú k stropu. Hoci nemáte za sebou meditačný tréning v tibetskom kláštore, skúste sa koncentrovať na dych aspoň päť minút. Potom sa vráťte do reality a vychutnávajte si skvelý deň, ktorý máte pred sebou.

OSVIEŽENIE OČÍ

Ono sa to nezdá, ale aj unavené oči dokážu z tela odčerpať poriadny kus energie. Niekedy nemusíte byť kompletne zničená, ale vďaka uboleným očiam môžete mať taký pocit. V priebehu dňa si doprajte niekoľko krátkych prestávok na uvoľnenie a vyskúšajte osvedčený upokojujúci cvik – svižne trite dlane, až kým sa nerozhorúčia, potom ich priložte k zatvoreným očiam, aby ste mali úplnú tmu, a zotrvajte tak aspoň minútu, pričom zhlboka a rytmicky dýchajte. Aj po celodennom pozeraní do monitora doprajte očiam desaťminútové osvieženie. Studenou vodou ich niekoľkokrát navlhčite, priložte na viečka horúcu fl anelovú handričku a končekmi prstov jemne tlačte na oči. Horúci obklad a studenú vodu viac ráz vystriedajte a procedúru ukončite na studeno. Na záver si ľahnite, vyložte nohy, na zatvorené oči priložte plátky chladenej uhorky a najmenej päť minút oddychujte.

ZELENÉ PRACOVISKO

Či už pracujete v kancelárii, alebo doma na kuchynskom stole, skrášlite si okolité prostredie. Okrem pochvaly od najvyššieho či manžela vás čaká odmena v podobe prílevu energie. Elektronika a počítače číhajúce z každej strany vyžarujú elektromagnetický smog, ktorý spôsobuje únavu a znižuje schopnosť koncentrácie. Pred týmito požieračmi energie vás spoľahlivo ochránia zelené izbové rastliny. Vynikajúco prečisťujú vzduch, uvoľňujú kyslík a pohlcujú toxický oxid uhličitý, likvidujú škodlivé výpary z kobercov, tlačiarní, kopírok, lepidiel i farieb použitých pri výrobe nábytku. Je dokázané, že ľudia, ktorí sú v kancelárii obklopení kvetmi, sú zdravší, odolnejší proti stresu, výkonnejší a práca ich viac baví. Opotrebovaný vzduch výborne zrecyklujú fi kusy, palmy, juka, brečtan, lopatkovec alebo Aloe vera.

ZÁZRAČNÉ VÔNE

Do svojho energetického drinku pokojne prilejte aj éterické oleje. Majú neskutočnú liečivú moc, povzbudzujú a navodzujú povznášajúcu náladu. Ich príjemnú vôňu si môžete vychutnať z arómolampy alebo v horúcom kúpeli. Únavu a vyčerpanie najlepšie zaženie citrón, grep, citrónová tráva, bazalka, mäta, rozmarín, klinček, muškátový orech, smrek či borovica. Keďže éterické oleje nie sú rozpustné vo vode, do kúpeľa ich pridávajte až po rozmiešaní s medom, smotanou, rastlinným olejom alebo soľou.v

FAREBNÉ HÝRENIE

Nehostinné, šedivé a pochmúrne zimné dni sú fuč. Z toho vyplýva, že je vašou povinnosťou obklopiť sa radostnými farbami, ktoré dokážu posilniť a „nakopnúť“ vyšťavený organizmus. Tmavé oblečenie si odložte na horšie časy a siahnite po energickej žltej, harmonizujúcej zelenej, pozitívnej bielej či povzbudzujúcej oranžovej. Silu týchto farieb využívajte aj v byte a na tanieri. Vašej tvorivosti a nakupovaniu sa medze nekladú... mrkva, kukurica, hrášok, oranžové závesy, narcisy, snežienky, zelené šálky... všetko je dovolené. Ak vám náhodou začne manžel vyčítať farebné hýrenie, schlaďte a upokojte ho modrou.

VYHADZOVANIE POVOLENÉ

Životný priestor preplnený vecami zväzuje a spôsobuje stagnáciu energie. Zahrajte sa na žienku domácu a vychutnajte si jarné upratovanie. Tok energie v dome rozprúdite jedine tak, že dôkladne odľahčíte všetky kúty, uvoľníte zapratané stoly a preplnené skrine. Vymeňte všetko zlomené, pokazené a otlčené, vyhoďte staré haraburdy a pokojne šupnite do kontajnera aj tie otrasné vázičky od svokry, rámiky s vyblednutými fotografi ami zo starých čias či hŕbu časopisov, ku ktorým sa plánujete vrátiť už päť rokov, no dodnes sa vám to nepodarilo. Aby váš hrabivý partner nenazeral do každého vreca a nenariekal nad vyradenými „cennosťami", vyžeňte ho na výlet s deťmi.

MENTÁLNE UPRATOVANIE

V hlavách nosíme tony balastu, ktorý si úmyselne alebo podvedome hromadíme celé roky. Smutné zážitky, deprimujúce spomienky a negatívne postoje nám viac škodia ako prospievajú, narúšajú psychickú pohodu, vedú k frustrácii, hnevu či strachu. Zatvorte oči a všímajte si, čo sa deje vo vašej mysli. Vďaka tomu si uvedomíte, aké množstvo náhodných myšlienok prúdi do vášho vedomia a aj z neho vychádza. Osloboďte sa od všetkých negatívnych a bezvýznamných myšlienok a nevenujte im ani minútu času. Výsledkom vyčistenia mentálneho odpadu bude pocit ľahkej mysle, väčšia radosť zo života a zvýšená schopnosť koncentrácie.

POKOJNÝ VÍKEND

Mnoho vystresovaných ľudí nedokáže vypnúť a načerpať energiu ani cez víkendy. Od soboty a nedele majú veľké očakávania a chcú stihnúť všetko, na čo im neostáva čas cez pracovný týždeň. Keď zvládnu všetky návštevy kamarátov, spoločenské udalosti, oslavy a popritom nakúpia, navaria, operú, upracú a vyžehlia, padnú v nedeľu večer pred televízor a hlasno nariekajú, že by potrebovali ešte jeden víkend na to, aby si oddýchli a načerpali nové sily do ďalšieho týždňa. Ak ste rovnako „postihnutá“ aj vy, skúste to čo najskôr zmeniť a okrem všetkého ostatného si na víkend naplánujte i čas na skutočný odpočinok.

Diskusia  ()

Video

Diskusia
#evahriesnedobra