×
#Krása

Deinfluencing je nový trend z TikToku: Aj influenceri občas podvádzajú

18.3. 10:35 Tak trochu za to môže Mikayla Noguiera. Beauty influencerka totiž začiatkom roka na TikToku odvysielala video, v ktorom odpromovala maskaru Telescopic Lift. Samu osebe veľmi dobrú. Pozornému oku followerov však neušlo, že Mikayla si na záver pomohla nalepením umelých rias.

Poprela to síce a nie raz, ale jej kauza hodnovernosti beauty influencerov, z ktorých niektorí by vraj pre euro a lajky zapredali aj vlastnú starú mamu, nepomohla. Naopak. Koncom januára aj vďaka tomuto škandáliku rozkvitla tiktoková novinka – deinfluencing. Začalo sa blýskať na časy, v ktorých si vraj skúsime hovoriť holú pravdu. O čom? O „liečivom“ zelerovom džúse aj o tom, čo dokáže/nedokáže maskara, aj o našej dôverčivosti a prílišnej inšpirácii sociálnymi sieťami, o nákupoch, rozhodnutiach. Len aby nám to vydržalo…

Hnutie má veľa podôb, každý sa ho chopil po svojom. Kým niektorí robia videá a v nich vymieňajú „vyhajpované“ A za lacnejšie B, iní nič nevymieňajú, len upozorňujú na produkty alebo značky, okolo ktorých sa vytvoril internetový ošiaľ a ony si to nezaslúžia. Potom sú aj takí, ktorí stavili na svoju neuveriteľnú schopnosť napojiť sa na publikum a porozumieť mu, ako trebárs Parfume Galore. Galore vraj vie, že ak si človek kúpi ikonický Chanel Nº5, ide mu v podstate len o to, aby voňal draho. Ako blahobyt na dvoch nožičkách. Lenže, citujeme ju, rich bitch energy nájdeme aj v iných flakónoch. A tento trénovaný nos nám povie, v akých a koľko nás to bude stáť.

Hi, guys, let me deinfluence you
Touto vetou sa to vždy začína. Influenceri si šikovne získavajú publikum a vysielajú do sveta niečo ako „konečne je to tu a ja som tu jediná, ktorej sa dá veriť, úplne neznášam tento konzum“. Nútia spotrebiteľa položiť si otázky, ktoré by sa ho spýtala sestra či kamarátka, ktorá to s ním myslí len dobre. Potrebuješ to alebo to len chceš? Potrebuje novorodenec čižmičky Ugg? No asi nie.
Hotový sviatok úprimných slov. Trebárs? „Neviem, prečo si všetci kupujú sťahovaciu bielizeň práve od Skims, keď existuje toľko etickejších a udržateľnejších alternatív s porovnateľnou cenou. Ale ak chcete radšej podporiť miliardárku, ktorá neplatí svojím zamestnancom nadčasy, o. k.“ Uhádli ste, reč je o Kim Kardashian, šéfke snov. Konkrétne nočných môr.

Je to super. Ale nie za tú cenu!
Beauty a fashion influencerky veľmi rýchlo pochopili, čo sa od nich asi čaká, a hromadne sa uvoľnili. Dievčatá, ktoré kozmetiku milujú, nakladajú značkám, ktoré ich sklamali, a produktom, ktoré niečo sľubovali a nesplnili. Ako tiktokerka Parissa. „Zaslúžite si poznať celú pravdu o značke Charlotte Tillbury a najmä o tomto mejkape, za ktorý som dala polovicu výplaty. Používam ho? Nie, lebo je otrasný. Dokážem ho vyhodiť? Kdeže! To mi trhá srdce, veď ako vravím, dala som zaň polovicu výplaty,“ vraví a ukazuje daný lapač prachu vraj s nulovým výkonom, ale zato so zvučným menom. Chloe: „Celé roky som samu seba presviedčala, že moja maskara Better Than Sex je taká výborná ako jej názov. Nie je. Produkt od Essence urobí presne takú istú prácu, možno aj lepšiu, a stojí desatinu.“ Pohotové dievčatá kritizujú podkladové bázy, ktoré vysušujú… Telové hmly, ktoré neprepožičiavajú zdravý lesk, skôr po nich vyzeráte, akoby ste sa vyváľali vo flitroch, a spolu s vami sa ligoce aj váš pes a gauč… Bronzer, na ktorom je najlepšie zrkadielko… Toto neodličuje, tamto nerozjasní.

Nech je to viac ako pomsta
Fajn, užitočné. Ale stačí nám to? Nebolo by škoda, keby hlavná myšlienka deinfluencingu vyprchala a z hnutia sa stal len ďalší trend alebo pomsta známym značkám (mimochodom, najviac schytáva Dior). Deinfluencing má totiž zdravý bezodpadový potenciál. Je dieťaťom svojej doby, odrazom toho, čo prežívame. Prichádza v čase, keď máme (takmer) všetci hlbšie do peňaženky. Vaňa napustená stovkami litrov horúcej vody je luxus, dva kilogramy biohovädziny niekedy tiež a nákup ďalšej značkovej lícenky tento fakt neprekryje, iba nám možno nakrátko vylepší deň. Obmedzenie nakupovania hlúpostí, ktoré nám poradil TikTok a Instagram, má význam ako nikdy predtým. Preto tie, ktoré hovoria: „Počuj, toto si nekupuj, je to predražené, radšej si kúp toto...“, nie sú deinfluencerkami, ktoré tu potrebujeme. O vymieňanie otrasného A za lepšie B tu predsa nejde a okrem toho rozdeliť produkty na dobré a zlé sa predsa nedá. Každému z nás sadne niečo iné. Páčia sa nám skôr tie dievčatá, ktoré v nás podnecujú úvahy o virálnych produktoch, lebo populárny neznamená automaticky užitočný a potrebný. Trend nás núti uvažovať aj o, ehm, ťažkom každodennom chlebíku influencerov a o poplatnosti.

Veríte influencerom?
Zdroj: Shutterstock
autor:  Soňa Košíková