Reklama

Deinfluencing je nový trend z TikToku: Aj influenceri občas podvádzajú

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Instantné osvieženie pleti: Máme triky na fresh líčka!
    Reklama

    Soňa Košíková

    Tak trochu za to môže Mikayla Noguiera. Beauty influencerka totiž začiatkom roka na TikToku odvysielala video, v ktorom odpromovala maskaru Telescopic Lift. Samu osebe veľmi dobrú. Pozornému oku followerov však neušlo, že Mikayla si na záver pomohla nalepením umelých rias.

    Poprela to síce a nie raz, ale jej kauza hodnovernosti beauty influencerov, z ktorých niektorí by vraj pre euro a lajky zapredali aj vlastnú starú mamu, nepomohla. Naopak. Koncom januára aj vďaka tomuto škandáliku rozkvitla tiktoková novinka – deinfluencing. Začalo sa blýskať na časy, v ktorých si vraj skúsime hovoriť holú pravdu. O čom? O „liečivom“ zelerovom džúse aj o tom, čo dokáže/nedokáže maskara, aj o našej dôverčivosti a prílišnej inšpirácii sociálnymi sieťami, o nákupoch, rozhodnutiach. Len aby nám to vydržalo…

    Hnutie má veľa podôb, každý sa ho chopil po svojom. Kým niektorí robia videá a v nich vymieňajú „vyhajpované“ A za lacnejšie B, iní nič nevymieňajú, len upozorňujú na produkty alebo značky, okolo ktorých sa vytvoril internetový ošiaľ a ony si to nezaslúžia. Potom sú aj takí, ktorí stavili na svoju neuveriteľnú schopnosť napojiť sa na publikum a porozumieť mu, ako trebárs Parfume Galore. Galore vraj vie, že ak si človek kúpi ikonický Chanel Nº5, ide mu v podstate len o to, aby voňal draho. Ako blahobyt na dvoch nožičkách. Lenže, citujeme ju, rich bitch energy nájdeme aj v iných flakónoch. A tento trénovaný nos nám povie, v akých a koľko nás to bude stáť.

    Hi, guys, let me deinfluence you
    Touto vetou sa to vždy začína. Influenceri si šikovne získavajú publikum a vysielajú do sveta niečo ako „konečne je to tu a ja som tu jediná, ktorej sa dá veriť, úplne neznášam tento konzum“. Nútia spotrebiteľa položiť si otázky, ktoré by sa ho spýtala sestra či kamarátka, ktorá to s ním myslí len dobre. Potrebuješ to alebo to len chceš? Potrebuje novorodenec čižmičky Ugg? No asi nie.
    Hotový sviatok úprimných slov. Trebárs? „Neviem, prečo si všetci kupujú sťahovaciu bielizeň práve od Skims, keď existuje toľko etickejších a udržateľnejších alternatív s porovnateľnou cenou. Ale ak chcete radšej podporiť miliardárku, ktorá neplatí svojím zamestnancom nadčasy, o. k.“ Uhádli ste, reč je o Kim Kardashian, šéfke snov. Konkrétne nočných môr.

    Je to super. Ale nie za tú cenu!
    Beauty a fashion influencerky veľmi rýchlo pochopili, čo sa od nich asi čaká, a hromadne sa uvoľnili. Dievčatá, ktoré kozmetiku milujú, nakladajú značkám, ktoré ich sklamali, a produktom, ktoré niečo sľubovali a nesplnili. Ako tiktokerka Parissa. „Zaslúžite si poznať celú pravdu o značke Charlotte Tillbury a najmä o tomto mejkape, za ktorý som dala polovicu výplaty. Používam ho? Nie, lebo je otrasný. Dokážem ho vyhodiť? Kdeže! To mi trhá srdce, veď ako vravím, dala som zaň polovicu výplaty,“ vraví a ukazuje daný lapač prachu vraj s nulovým výkonom, ale zato so zvučným menom. Chloe: „Celé roky som samu seba presviedčala, že moja maskara Better Than Sex je taká výborná ako jej názov. Nie je. Produkt od Essence urobí presne takú istú prácu, možno aj lepšiu, a stojí desatinu.“ Pohotové dievčatá kritizujú podkladové bázy, ktoré vysušujú… Telové hmly, ktoré neprepožičiavajú zdravý lesk, skôr po nich vyzeráte, akoby ste sa vyváľali vo flitroch, a spolu s vami sa ligoce aj váš pes a gauč… Bronzer, na ktorom je najlepšie zrkadielko… Toto neodličuje, tamto nerozjasní.

    Nech je to viac ako pomsta
    Fajn, užitočné. Ale stačí nám to? Nebolo by škoda, keby hlavná myšlienka deinfluencingu vyprchala a z hnutia sa stal len ďalší trend alebo pomsta známym značkám (mimochodom, najviac schytáva Dior). Deinfluencing má totiž zdravý bezodpadový potenciál. Je dieťaťom svojej doby, odrazom toho, čo prežívame. Prichádza v čase, keď máme (takmer) všetci hlbšie do peňaženky. Vaňa napustená stovkami litrov horúcej vody je luxus, dva kilogramy biohovädziny niekedy tiež a nákup ďalšej značkovej lícenky tento fakt neprekryje, iba nám možno nakrátko vylepší deň. Obmedzenie nakupovania hlúpostí, ktoré nám poradil TikTok a Instagram, má význam ako nikdy predtým. Preto tie, ktoré hovoria: „Počuj, toto si nekupuj, je to predražené, radšej si kúp toto...“, nie sú deinfluencerkami, ktoré tu potrebujeme. O vymieňanie otrasného A za lepšie B tu predsa nejde a okrem toho rozdeliť produkty na dobré a zlé sa predsa nedá. Každému z nás sadne niečo iné. Páčia sa nám skôr tie dievčatá, ktoré v nás podnecujú úvahy o virálnych produktoch, lebo populárny neznamená automaticky užitočný a potrebný. Trend nás núti uvažovať aj o, ehm, ťažkom každodennom chlebíku influencerov a o poplatnosti.

    Zdroj: Shutterstock

    Veríte influencerom?

    Páči sa nám, keď počujeme:
    Toto si nekupuj, za tie peniaze to nestojí, pokojne si eurá nechaj vo vrecku, zídu sa ti.
    ALEBO si kúp najmenšie možné balenie, ak je to vec, ktorú používaš len príležitostne. ALEBO len vzorku.
    Skús byť v roku 2023 taká prísna, že si nekúpiš nič, o čom si nie si stopercentne istá, že je to cruelty free.

    Skús byť taká triezva a rozumná, že spozornieš zakaždým, keď influencerka povie – toto, vážení, mi kompletne zmenilo život. Lebo to hovoria často, hladkajúc kondicionéry, rúže, hrkajúc fľaštičkami s tabletkami, z ktorých rastú vlasy alebo sa uzdravuje črevný mikrobióm, alebo dokonca hormonálny systém. Chce sa nám zvolať: Moment, ak má niekto pocit, že jeho hormóny spia, nech beží k lekárovi, na samodiagnózy, nákupy a rôzne pokusoomyly nikto nemá čas, život je krátky. A čo tá „život meniaca“ stylingová kefa na vlasy za stovky eur? Veď za tú cenu by mala aj spievať a v nedeľu obaľovať rezne! Je fajn pozrieť sa pravde do očí. Ten, kto pozná tajomstvá vlasového stylingu, vie, že vždy ide viac o zručnosť a kvalitné vlasové produkty než vychytávky. Samotná kefa za nás účes neurobí. Čo deinfluenecerské nám ešte našuškal TikTok a sedliacky rozum? Napríklad to, že…

    - Keď chceš, aby tvoje séra, nočné krémy a masky chladili, daj si ich do chladničky, ktorú už máš. Alebo veď dobre, kúp si skincare chladničku.
    - Balzam na pery, ktorý stojí dvadsať eur, je panské huncútstvo. Každý jeden. Kým si kúpiš hocijaký ďalší balzam na pery, ponor ruku hlboko do kabelky, či sa ti v nej nejaký už neváľa. So značkovou špongiou na mejkap je to podobné. Nie je dôvod, aby stála veľa, lebo je to špon-gi-a. - - Presne túto otázku si položme, keď uvidíme cool fľašu na vodu (Stanley Cup vládne TikToku, ale odolajme, náš kredenc sa bez stanleyho určite zaobíde, aj keď je to fešáčisko, priznávame, najmä to jeho masívne uško, ach jaj!).
    - Fenty, Fenty, všetko od Fenty. No čo povedať? Hádam len to, že veľa kriku pre nič. Aj keď, drahá Rihanna, ľúbime ťa, ale neveríme, že sa tým aj sama maľuješ.
    - Stavíme sa, že aj keď si nekúpime TÚ tyčinku na kontúrovanie tváre, v kozmetickej taštičke nájdeme dosť produktov, ktoré zvládnu zvýrazniť lícne kosti a zúžiť nos.
    - Akrylové svetre. Na začiatku sa tvária, že budú poslúchať, ale potom predsa len začnú hrýzť. Nie. Už ani jeden!
    - Kým si kúpime ďalšiu knihu, prečítajme si niektoré zo zatiaľ nedotknutých bestsellerov, ktoré už máme na polici.
    - Na to, aby nám pri líčení či odličovaní nešli vlasy do tváre, nepotrebujeme značkovú huňatú drahú čelenku, v ktorej človek vyzerá ako z Labutieho jazera. Berme čokoľvek elastické, čo nám príde pod ruku.
    - Každodenná pleťová rutina bežných ľudí nezahŕňa pätnásť krokov a pätnásť super-truper produktov (z ktorých každý stojí ako nedeľný nákup potravín), vážnu tvár jadrovej fyzičky a dôležitý pohľad upretý do budúcnosti. Nikto takto nežije, nemusíme ani my.
    - Anti lip-wrinke straw, teda slamka, ktorá umožní piť tak, aby ste nešpúlili pery a nevytvárali si tým vrásky? Vážne? Čo by na takúto fičúriu povedala vaša babka? No, a presne to isté hovoríme aj my.
    - Háčiky, ihlice, priadza, vlna a ďalšia rôzna galantéria stoja strašne veľa, najmä ak ste začiatočníčka a ešte vôbec nie je jasné, či štrikovanie alebo háčkovanie bude váš spôsob relaxovania.
    - Ďalší denník alebo poznámkový blok, alebo snár zakúpený len preto, že je krásny a taký pôvabný.

    Možno ani nepotrebujete toľko oblečenia na cvičenie alebo teplákových súprav. Vieme, aké ťažké je odolať oblečeniu zo sekcie lounge, uniforme nádherných influenceriek. Lenže ak naše skrine prepchaté pandemickými teplákmi po niečom plačú, tak to bude skôr niečo, čo nie je „baggy“ a na gumu.

    A ideme ešte hlbšie, lebo…
    … pocity viny a nedostatočnosti, ani tie nepotrebujeme. Neustále číhať, byť „na love“ ďalších a ešte lepších krémov, sér, pleťových rutín a tenisiek je nielen strata peňazí, ale aj času a vnútorného pokoja. Najmä ak to sérum, ktoré máme, pekne funguje. Toto je jasné. Lenže nejde tu len o hromadenie vecičiek, ale aj o zhŕňanie toho nehmotného. Meditácia, pozdrav slnku, polhodinový ranný beauty rituál, beh v parku, pečenie-varenie-zdobenie, prechádzky s „útulkáčmi“, výlety, to všetko, čo je súčasťou života vašej obľúbenej influencerky, čím ona plní sociálne siete (aby to na jej účtoch žilo), sú aktivity navyše. Bonusy. Ak ich v živote toľko nemáte a vaše dni nie sú voňavučké, krémovo bielobéžové ako uprataná kúpeľňa beauty bohyne, ak vlastne nezažívate ani zlomok toho, čo ona (len skrátka chodíte do roboty, do obchodu a v nedeľu možno na Pajštún alebo do Danubiany a staráte sa o seba a o všetkých, ktorí vám boli zverení), neznamená to, že nie ste dosť. Ani to, že sa vám život vymkol z rúk. Vtáci spievajú a slnko svieti. Nie je ten život dostatočne plný a úžasný aj bez „must have“ bonusov?
    Znovuobjavenie jednoduchosti a spokojnosti s tým, čo už máme, by mohlo prospieť našej peňaženke, životnému prostrediu aj našej hlave. Zatiaľ majme na pamäti, že deinfluencing je to až vtedy, keď sa to robí s cieľom podporiť kritické myslenie. Úmysel musí byť čistý. Bez marketingu a manipulácie, bez snahy zase niečo predať. Videá sú super relax. Ale večnému nakupovaniu skúšajme odolať. Tréning sa môže začať vtedy, keď najbližšie budeme počuť: … no a toto mi literally zmenilo život... A dopamín v našich žilách začne žblnkať a peňaženka v útrobách kabelky ťažko vzdychne.