Do sveta módy priniesol niečo, na čo si jeho kolegovia netrúfli, a jeho vízie sú dodnes inšpiráciou pre nových aj skúsených dizajnérov. Kto nepozná jeho ikonické zlaté flakóny, akoby žil v jaskyni. Svetoznámy dizajnér Paco Rabanne, vlastným menom Francisco Rabaneda Cuervo, si však cestu k sláve musel tvrdo vydobyť a hlavne sa nedať odradiť neprajnými jazykmi. Jeho meno tak dnes dokonale vystihuje pravidlo – odvážnym šťastie praje!
Majster betónu
Návrhár sa narodil v Španielsku a smrť otca, ktorý tragicky zahynul v armáde, ho hlboko zasiahla. K móde mal však blízko od detstva najmä vďaka matke, ktorá v Španielsku pracovala ako hlavná krajčírka pre módny dom Balenciaga, keď bol ešte v plienkach. Rodina sa počas občianskej vojny presťahovala do Paríža, mesta módy, no mladý Francisco sa touto cestou prekvapivo hneď nevydal. Vyštudoval architektúru a desať rokov sa venoval práci s betónom. Robota na stavbách mu síce slušne vynášala, no vo svojom vnútri cítil, že to nie je jeho životné poslanie. Vášeň pre módu v sebe nedusil a vo voľnom čase vytváral skice odevov, ktoré neskôr ukázal módnym domom ako Dior či Givenchy. Tie boli nadšené jeho prácou a rýchlo si jeho modely osvojili. Pre najprestížnejšie svetové značky neskôr začal vyrábať luxusnú bižutériu, a keďže sám videl, aký je o jeho tvorbu záujem, rozhodol sa chytiť šťastie za pačesy a v roku 1966 založil vlastný odevný dom. Osvojil si dnes notoricky známe meno Paco Rabanne, pretože malo 11 písmen a túto cifru považoval za šťastnú.
Malý postrach
Na svoju prvú šou sa dlho pripravoval a 12 modelmi chcel všetkým vyraziť dych. Jeho modelky po móle nekráčali, ale tancovali, boli bosé a na sebe mali oblečené materiály ako kov, plast či papier. Na tie časy išlo o poriadnu módnu revolúciu, hoci, čo si budeme hovoriť, trochu nepochopenú. Diváci tak zo šou odchádzali s ústami dokorán a na návrhára od jeho kolegov z brandže smerovali samé posmešky. Módni kritici mu udelili prezývku „enfant terrible“, teda malý postrach. Okrem prezývky musel dizajnér prehrýzť kritiku svojich odevov – vraj boli nenositeľné a samotnú šou označili za fiasko. Lenže aj zlá reklama je reklama a Paca vystrelila šou medzi návrhársku špičku. Každý zrazu chcel vidieť niečo iné, nekonvenčné a vytŕčať z radu. Nie div, že sa do jeho futuristických modelov plných trblietavých plieškov chcelo obliekať čoraz viac celebrít. Zrazu bol celý módny svet hore nohami a zdalo sa, akoby značka Paco Rabanne nebola vpred o krok, ale rovno o celé storočie. „Moja matka mi hovorievala, že keď obliekaš ženu, máš neobmedzené možnosti. Jediná vec, ktorú však nemôžeš urobiť, je zničiť jej krásu,“ povedal o svojej filozofii Rabanne. Dizajnér s fúzikmi obliekal najzvučnejšie celebrity ako Audrey Hepburn, navrhoval filmové kostýmy a svetovým hviezdam tvoril outfity na koncertné turné. Paco Rabanne bol skrátka všade!
Maska chladiča
Už keď sa zdalo, že nemôže dosiahnuť väčšiu slávu, ambiciózny vizionár dokázal opak a rozhodol sa rozšíriť svoje portfólio. O ďalšiu obrovskú revolúciu sa postaral v roku 1969, keď vstúpil do sveta parfumov. Už jeho prvý výtvor s názvom Calandre zaznamenal nečakaný úspech. Názov vône šokoval podobne ako jeho odevy. Nikto nechápal, ako parfum s motoristickým názvom (maska chladiča) môže motivovať ženy, aby si ho kúpili. Aj tu sa však ukázala návrhárova genialita a tento plán mu dokonale vyšiel. Každá žena túžila vyložiť si doma na poličku jeho výraznú kvetinovú vôňu. Pre obrovský záujem sa Francisco rozhodol vybudovať vlastnú továreň vo francúzskom Chartres a voňavý biznis rozbehol na plné obrátky.